Informatie.

VISpas

Als je wilt vissen, dien je in het bezit te zijn van een geldige VISpas. Hiermee mag je vissen in alle wateren die zijn ingebracht in de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren. Echter, in sommige wateren is een extra vergunning noodzakelijk. Een voorbeeld hiervan is de Bergentheimerplas.

De VISpas ontvang je automatisch wanneer je lid bent/wordt van bij een hengelsportvereniging die is aangesloten bij een van de hengelsportfederaties van Sportvisserij Nederland. De specifieke vergunningen voor bepaalde wateren kan je kopen bij de hengelsportvereniging die het water in haar beheer heeft.

Er bestaan verschillende VISpassen:

VISpas
Dit is de VISpas voor iedereen ouder dan 14 jaar die lid is bij een hengelsportvereniging die is aangesloten bij een van de hengelsportfederaties van Sportvisserij Nederland. Met deze VISpas mag er gevist worden in alle wateren die in de Gezamenlijke lijst van Nederlandse Viswateren zijn ingebracht en de verenigingslijst. Bovendien mag er met 2 hengels en alle aassoorten* worden gevist.

Extra VISpas
Dit is een VISpas voor iedereen ouder dan 14 jaar die lid al lid is bij een hengelsportvereniging die aangesloten is bij een van de hengelsportfederaties van Sportvisserij Nederland. Met deze extra VISpas mag er ook in het viswater worden gevist dat wordt beheerd door een tweede of derde hengelsportvereniging. Voor deze VISpas betaalt u alleen de verenigingscontributie en € 3,50 administratiekosten.

Jeugd VISpas
Dit is een VISpas voor iedereen jonger dan 14 jaar** die met meerdere hengels wil vissen. Met de Jeugd VISpas mag er gevist worden in alle wateren die in de Gezamenlijke lijst van Nederlandse Viswateren zijn ingebracht en de verenigingslijst. Bovendien mag er met 2 hengels en alle aassoorten* worden gevist.

* Brood, aardappel, deeg, kaas, granen, zaden en worm. Maar ook steurkrab, insecten, insectenlarven en nabootsingen daarvan indien niet groter dan 2,5 cm.
** Onder begeleiding van een volwassen hengelaar met een VISpas mag een onbeperkt aantal jongeren tot 14 jaar met 1 hengel meevissen.