Corona 2021

Vrijdag, 22 januari 2021

Update Corona 22 januari: avondklok en gevolgen m.b.t. nachtvissen 22 januari 2021

22 Januari 2021
Vanwege het nog altijd grote aantal besmettingen met het coronavirus en de verspreiding van de Britse en andere varianten, wordt de huidige lockdown aangescherpt. Een van de extra maatregelen die het kabinet heeft ingesteld is een avondklok.

Van de nieuwe maatregelen springt de avondklok het meest in het oog. Dit houdt in dat vanaf zaterdag 23 januari tot 10 februari iedereen van 21:00 uur ’s avonds tot 04:30 uur ’s ochtends binnen moet blijven. Het is verboden om tijdens de avondklok zonder geldige reden op straat te zijn. Dit betekent dat nachtvissen (inclusief verblijf in een schuilmiddel langs de publieke waterkant) gedurende deze periode niet is toegestaan. Je mag alleen naar buiten als het noodzakelijk is (bijvoorbeeld voor werk en in noodsituaties) en moet hiervoor een verklaring kunnen overleggen.

Maximaal 2 personen
Overdag mag je gelukkig nog wel naar buiten om een frisse neus te halen, bijvoorbeeld door te gaan vissen. Conform de eerder afgekondigde regels geldt tijdens de lockdown een groepsgrootte van maximaal 2 personen – uitzonderingen op deze regel betreft mensen uit hetzelfde huishouden en kinderen tot en met 17 jaar. Houd daarbij altijd minimaal 1,5 meter afstand aan (ook als je vanuit een boot vist) en neem de hygiëneregels in acht. Blijf bij klachten – hoe mild ook – thuis, ga niet naar buiten of bij anderen op bezoek en laat je testen.

Extra reisbeperkingen
Om het aantal internationale reisbewegingen tegen te gaan worden extra beperkingen ingevoerd, zoals vlieg- en aanmeerverboden voor bepaalde landen. Het dringende advies aan sportvissers uit het buitenland die naar Nederland willen komen om te vissen is om toch vooral thuis te blijven. Elke reis verhoogt de kans op meer besmettingen of het meenemen van nieuwe varianten van het coronavirus naar Nederland. Ga daarom ook zelf in ieder geval tot en met 31 maart niet op reis.

Zorg beschikbaar houden
Het doel van de nieuwe maatregelen is om het huidige besmettingsniveau te verlagen, verspreiding van de huidige en nieuwe varianten van het virus te vertragen en ervoor te zorgen dat de nieuwe varianten zo min mogelijk ons land binnenkomen. Zo kunnen we ervoor zorgen dat ziekenhuizen de komende tijd ruimte houden voor coronapatiënten en dat andere medische zorg zoveel mogelijk door kan blijven gaan.

Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid of op de pagina van NOC*NSF.
Meer over corona en sportvissen lees je in het dossier Corona op de website van Sportvisserij Nederland.